onsdag 11 april 2012

I min hylla: K - två höjdare

Det finns flera titlar på K i min hylla med de jag väljer är två som sedan jag började föra läsdagbok för två år sedan fått en 5:a i betyg. Två "all time highs" alltså!

Kärlekens historia av Nicole Krauss knockade mig totalt när vi läste den med bokcirkeln förra året. Den ensamme Leo Gurskys berättelse om barndomen i Polen och flykten från nazisterna vävs så fint ihop med unga Alma Singers jakt efter sanningen om boken Kärlekens historia som betytt mycket för hennes familj. En bok att skratta och gråta med.

Klanerna i Palos Verdes är boken med stora F på omslaget eftersom den gavs ut som en del av Modernistas serie Feminista. Joy Nicholsons gripande uppväxtskildring om Medina som står i skuggan av sin populäre bror och sin sjuka mamma hittar friheten i att surfa, men inte heller där passar hon in, det är grabbarnas värld. Det här är en berättelse rätt upp och ned, utan krusiduller. Så bra, så sorgligt.

2 kommentarer:

  1. Håller med om Kärlekens historia, tyckte mycket om den! Den hängde ihop så fint med makens Extremely Loud and Incredibly Close också.

    Får ta en titt på Klanerna, tack för tips :)

    SvaraRadera