tisdag 29 november 2011

Frågor och svar!

Det var inte så länge sedan jag svarade på bokbytarfrågorna till Pocket och Prassel och de stämmer fortfarande rätt bra. De finns här, men inför Julklappsbyte Large uppdaterar jag lite.

* Vilken genre håller du dig helt till då du läser?
Jag blandar fortfarande ganska friskt och vill inte sätta några gränser även om jag självklart har vissa bekvänlighetszoner, jag väljer t.ex. inte oftast diskbänksrealism eller biografier.
* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Mina nordamerikaner står fortfarande högst på listan; Atwood, Krauss, Hustvedt, Flynn, O'Dell men av de jag nämnde förra gången är det bara Dennis Lehane och Gillian Flynn jag läst allt av, jag har mycket kvar att uppleva av de andra.
* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Läser gärna på engelska.
* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Nej, jag har inte fastnat för det formatet alls.
* Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Nej.
* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Det är bara de två senaste åren jag noterat vad jag läst och sett vilket finns på flikarna här ovan.
* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Framför allt läser jag för att få besöka världar långt från min egen, vare sig det är geografiskt eller tidsmässigt. Att vidga mina vyer med drama, komedi eller fantasy och jag har noll och ingen förståelse för de som inte väljer att ta del av böckernas fantastiska värld och dess spännande invånare. Syftet med att delta i en bokcirkel är att utmana mig och läsa andras val och det är så här ett år in en mycket trevlig erfarenhet. Jag bangar inte en utmaning, men kan även erkänna att vissa kategorier inte är min kopp te (läs nobelpristagare...).
* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Drar mig fortfarande för svenska deckarförfattare och så Alex Schulman. Min bästa väninna rekommenderar honom varmt men jag kan inte komma över mina egna fördomar mot honom som författare. Jag känner mig liten, men så är det!
* Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?
Hundraåringen som klev ut genom fönstret....och liknande "tokiga" skrönor. Gah!
* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Klassiker. Och borde fortfarande besöka fler kontinenter än Nordamerika och Europa där jag gärna rör mig, men det finns ju så mycket bra där!
* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Inte vad jag kan komma på.
* Finns det någon författare som du samlar på? Har du allt?
Marianne Fredriksson och Dennis Lehane kan man väl säga att jag samlat på mig och, ja, där har jag allt.
* Vad gör du helst på fritiden?
Umgås med min lilla familj och emellanåt släkt och nära vänner. Vara ute, resa och så sluka tv-serier! Jag är med i en filmklubb på jobbet som ordnar visningar ett par gånger per halvår. Tyvärr kommer jag inte i väg på bio så ofta jag skulle vilja, men var sak har sin tid.
* Samlar du på något?
Nej.
* Favoritfärg?
Turkost och varma höstfärger.
* Teve-serier som du uppskattar?
Åh, ett kärt ämne där jag har en något schizofren spridning: Downton Abbey, Sons of Anarchy, Vita Huset, Vampire Diaries, How I met your mother, Mad Men, Vampire Diaries, Veronica Mars och Arkiv X till exempel. Även här är "vidga vyerna" ledordet.
* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
Filmer som Sagan om ringen, Harry Potter och X-men är underbara eftersom de låter oss vistas i de mest fantastiska fantasivärldar. Den Gröna Milen, Magnolia och The Station Agent är andra favoritfilmer av olika karaktär och så är jag svag för våld á la Tarantino. Mitt alias kommer från Kill Bill, en all time high.
* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Båda och av alla de slag.
* Vilket slags godis tycker du bäst om? Och hur är det där med naturgodis, egentligen..?
Är en riktig godisråtta fast gillar inte supersura eller sötlakrits.
* Stjärntecken?
Lejon
* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul?
Ljusmanchetter...
* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul?
Allt utom ljusmanschetter!
* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
Nej, bara råa äpplen och andra kärnfrukter fast som smaksättare går det bra. Och körsbärssmak är riktigt äckligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar