tisdag 27 september 2011

Inför Pocket & Prassel 6.0

Dags igen för ett roligt pocketbytet ordnat av En bok om dagen. Min hemliga bokvän har redan börjat titta sig omkring här, kanske kan detta vara till hjälp:

Om böcker:
Vilken genre eller författare gillar du bäst?
Jag gillar många nordamerikaner, Dennis Lehane, Tawni O'Dell, Curtis Sittenfeld, Siri Hustvedt, Nicole Krauss, Gillian Flynn, Margaret Atwood får nog alla räknas till favoriter. Samtliga berättar visserligen ganska vardagliga historier, men med ibland absurda eller väldigt fantasirika inslag och det gillar jag.

Vilken genre eller författare är du nyfiken på?
Alltid nyfiken på afrikanska, sydamerikanska och asiatiska författare, jag har inte mycket erfarenhet av dem.

Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?
Påbörjade en Inger Frimansson i stugan i somras men lade ner efter 20 sidor. Jan undviker ganska konsekvent svenska deckare om inte någon övertygar mig om att det är något utöver det vanliga.

Finns det någon författare som du samlar på?
Nej, men generellt sett gillar jag att äga böcker även om jag har blivit bättre på att låna på biblioteket.

Har du allt?
Eh, nej...

Finns det någon lista publicerad, över vad du har läst genom åren?
De två sista åren finns på flikarna läst och sett här ovanför.

Annat litterärt, värt att veta..?
Efter Utrensning av Oksanen och En dåre fri av Grimsrud, hur bra de än är, är jag för tillfället trött på hemskheter som psykisk sjukdom och människohandel. Helllre mys-pys eller fantasy! Läser gärna på engelska.

Om ätbart:
Vad äter du för godis?
Det mesta! Salt, sött eller mörk choklad. Inte supersura.

Naturgodis - ätbart eller inte..?
Ätbart, riktigt gott emellanåt.

Dricker du te eller kaffe? Favoriter? Odrickbart?
Mest kaffe, ibland te och då gärna smaksatt svart eller grönt.

Annat:
Hobby?
Resa, quiz, Wordfeud, bloggar, film, böcker, tv och annat fiktivt.

Favoritfilm?
I år har vi mest sett DVD boxar och slukat nya Vampire Diaries, Mad Men, Dexter samt sett om Veronica Mars och Arkiv X. Bästa filmerna i år är Black Swan, X-men: First class, The King's speech och Inception. Stor bredd men även här lutar jag mer åt fantasi än realism, med några undantag.

Favoritmusik?
Alltid mycket svenskt, Robyn, Timbuktu, Veronica Maggio, Erik Hassle blandat med Adele, Bon Iver, Joshua Radin och mycket, mycket annat!

Stjärntecken? Favoritfärg?
Tidigt Lejon. Turkos och så alla höstfärger.

Samlar du på något?
Nej.

här svarade jag inför förra bytet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar