lördag 5 november 2011

Fragment

Jag kan egentligen inte skylla bloggtorkan på tidsbrist. Jag både läser och ser en massa, men varken kan eller vill formulera några längre tankar kring det. Undrar om det är hösten och mörkret eller bara för mycket på jobbet som gör att jag inte orkar få ut något, bara ta in. Anyway, en kort summering av läst, sett och hört i Oktober lyder:

Våga flyga - Lisa Jewel. Feelgood om Leah som från ett fönster mitt emot följer en brokig skara människor som bor i kollektiv i wannabe-poeten Tobys hus på 31 Silversmith Road. (3)

En dåre fri - Beate Grimsrud. Bokklubben var rörande överens, den här boken är viktig, modig, och fascinerande. Om en kreativ överlevare i en verklighet man inte
önskar någon men som det är viktigt att man vet existerar för många. (4)

Husfrid - Alison Bechdel. Detaljerad, rolig och sorglig uppväxtroman samt den snyggast tecknade grafiska roman jag sett. (4)

Never let me go. Underbar och tänkvärd science fiction fast ändå inte, snarare en alternativ samtid som inte ligger så lång från verkligheten. Vidrigt men vackert. (4)

Sons of Anarchy, säsong 2. Inte lika stark som säsong 1 men lika beroendeframkallande. Katy Sagal är så väl värd sin Golden Globe. (3+)

Se oss flyga över scenen i fruktansvärda hastigheter på Folkteatern i Göteborg. Obeskrivlig scenföreställning med underbara Umegruppen Klungan. (4+)

Winter passning. Lågmäld drama om hemvändande Reese med ovanligt allvarliga roller för både Zooey Deschanel och Will Ferell. (3)

Super. Efter år av svårigheter och besvikelser får Frank en gudomlig uppenbarelse och blir Crimson Bolt, superhjälte in the making, utan superkrafter med med mycket vilja. Når tyvärr inte upp till Kick-Ass höjder. (2)

Alice Bah Kuhnkes sommarprat i hörlurarna vid spisen här om dagen var ärlig och
uppfriskande. Till min amerikanska kollegas ära lagade jag för övrigt det här och den här - båda rekommenderas varmt.

Downton Abbey. Herrskapet och tjänstefolkets efterlängtade återkomst som inte gjorde någon besviken. Jag älskar Downtons drama.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar