onsdag 29 januari 2014

Vi måste prata om Bechdeltestet (igen)

En livlig diskussion på fikarasten slutade med att jag ännu en gång letade upp länken till Feminist frequencys redogörelse om Bechdeltestet och mailade vidare. Min kollega tvivlade kanske något på de låga siffrorna av "female presence in films" och lovade att själv göra noteringar av det hen ser framöver. Hurra säger jag, för så fort du blir medveten, gör en liten mental notering så kan ingen tvivla på den obalans som råder i vilka roller män och kvinnor får på film och att det vi tar för självklart och normalt inte på långa vägar är representativt för värden omkring oss. Gör tankeexperimentet att storfilm efter storfilm har tio kvinnor och en man i de största rollerna så blir det hela plötsligt tydligare. Sluta alltså aldrig prata om Bechdelstestet!

Själv är jag inne på mitt fjärde år av att inkludera testet när jag noterar filmomdömen och resultatet är rätt konstant. Förra året såg jag visserligen mindre film än på många år, ungefär hälften av vad jag brukar, men antalet filmer som passerar Bechdelstestet är fortfarande lika lågt som vanligt, runt 13%.

I år kan resultatet bli något helt annat, om det beror på mig eller filmindustrin återstår att se, men av de filmer jag redan sett i januari passerar hela 7 av 8 filmer! (se vilka här)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar