söndag 8 januari 2012

The graveyard book

Så snart jag öppnat det gröna paketet från julklappsbytet i December visste jag att The Graveyard book skulle bli min julledighetsläsning. Jag har velat läsa Neil Gaiman så länge, det närmaste jag har kommit är att jag sett Coraline, som jag tyckte mycket om. Men nu, äntligen!

Slutet av det gamla året och början på det nya tillbringade jag alltså i Gaimans magiska värld på och kring Kyrkogården där en liten pojke av en slump eller lycklig försyn hamnar samtidigt som resten av hans familj går ett mörkt öde till mötes. Förövaren, the man Jack, spårar barnet till Kyrkogården men där sluter kyrkogårdsinnevånarna med Mr och Mrs Owens i spetsen upp bakom pojken och ger honom skydd. Där, bland döda och odöda blir han Nobody Owens. Samtdigt som världen utanför fortfarande är farlig för honom får han även på sin trygga hemmaplan uppleva äventyr bortom sin vildaste fantasi.

Tack Maria på I bokens värld är allt möjligt för att du skickade mig denna fina version av din favorit. Självklart älskar jag också Bods äventyr på kyrkogården, hans vänner, gamla och unga, deras språk och berättelser från svunna tider, mystiken och äventyren. Inte minst gillar jag illustrationerna som dyker upp lite här och där. Det var en prima start på det nya läsåret!

1 kommentar:

  1. Verkligen roligt att du gillade den (Yay, jag lyckades!).
    Själv väntar jag bara på att Tim Burton ska fatta att han borde göra film av den, med en dystert humoristisk Johnny Depp som Silas. :D

    SvaraRadera