tisdag 30 augusti 2011

Sommarens populäraste text?

Jag vill känna att jag levt mitt liv.

Får du uppdraget som sommarpratare har du förmodligen upplevt något utöver det vanliga och inte sällan har du erfarenheter eller sensmoral du vill dela med dig av. Kanske är det därför Py Bäckmans text från Gabriellas sång är så populär. Denna måste vara 2011 års vanligaste låt från Sommar i P1, jag har hittills hört den i minst tre program.

Musikens vara eller inte vara i Sommar är onekligen en smaksak och jag håller delvis med Linda om att musiken kan bli ointressant och ligga i vägen för berättelsen i sommarprogrammet. Ändå älskar jag den extra dimensionen i pratarens musikval. Somliga väljer att helt enkelt spela det finaste de vet, andra kopplar det direkt samman med det de precis sagt. Som när Patrik Sjöberg spelar Me and my army efter att berättat om sitt samarbete med BRIS eller lite mindre subtilt, White lines efter, ja ni vet...

Websändningarna av Sommar i P1 tillåter mig att spola förbi i nödfall, men helst njuter jag i helhet av Knausgårs finstämda musik till hans betraktelse över händelserna i Norge, Yokiko Dukes musikalista kopplingar till Japan och Hiroshima eller låter mig överraskas av att Henke Larsson spelar Välkommen in!

10-12 låtar som ska representera ditt liv - hur skulle du välja?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar