måndag 8 juni 2009

Semesterläsning

Snart stämplar jag ut och tar semester. Ser så klart bland annat fram emot skön läsning i hängmattan och tar med mig en spretig blandning pocketböcker som för tillfället ser ut så här:

Jody Picoult – Allt för min syster
Anna Gavalda – Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans
Helena von Zweigbergk – Tusen skärvor tillit
Mons Kallentoft – Midvinterblod
Don DeLillo - Falling man
Martin Bengtsson - I skuggan av San Siro
Funderar även på att lägga till The Dirt av Neil Strauss, eller ge den till M i present.
Ambitiöst med en 1,5-åring som sällskap men målet är inte att läsa alla, utan att ha ett bra urval. Sedan accepterar lilleman förhoppningsvis att vi har med en bok när vi leker ute i det fina semestervädret (yeah, right). Och så finns ju alltid de ljusa sommarkvällarna.

M som hatar pocketböcker får själv släpa med sig sina inbundna verk och ta hand om eventuell övervikt på flyget. Jag gillar också inbundet, hemma i bokhyllan, men på resande fot, icke. Packningen på bilsemestern för två år sedan var parodisk eftersom M skulle avverka Stig Larsson-trilogin vilken tog upp halva baksätet. Andra halvan var mat till mig som var gravid och konstant hungrig. Både maten och böckerna kom väl till hands eftersom vandringen i alperna blev promenader i skuggan då det var 30 grader varmt och inte ett moln på himlen. Men att läsa på en balkong med vidunderlig utsikt visade sig bli den optimala semestern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar