tisdag 23 april 2013

Familjens rekommendationer på Världsbokdagen

I dag är det Världsbokdagen så min fråga till familjen löd: Vilken bok tycker du att alla borde läsa?

Lilleman S, 5 år: "Jag tycker Guinness Rekordbok för där kan man läsa om världens minsta pappa och om en som föddes med hjärtat UTANFÖR kroppen. Och om det längsta håret - det får inte ens plats på Grodan!" De har alltså fått tillskott i boklådan på förskolan och mitt försök att ändra till högsta håret godkänns inte men det är en mohikanfrisyr vi pratar om det har jag, bland mycket annat, fått lära mig de senaste veckorna.

M, 39 going on 40: "Dumskallarnas sammansvärjning"
- Varför då, du måste motivera?
- För den är bäst.
Det är så mycket omdöme jag kommer få ut av den man som läser mer än någon annan jag vet, men hey, hur skulle det se ut om alla recenserade böcker till höger och vänster....

Själv gav jag upp efter halva berättelsen om arbetsskygge, intellektualiserande Ignatius och hans magmun, men det var för många år sedan och jag måste snart ge den en ny chans. Han som satte den i händerna på mig den där gången för 15 år sedan finns ju fortfarande kvar och har mitt fulla förtroende i det allra mesta, kanske är det dags att jag även tar hans boktips på allvar.

När jag själv ska plita ner svaret inser jag vilken omöjlig uppgift för det finns så klart inte bara en bok du ska läsa, så länge du läser. Jag älskar att vi har börjat med kapitelböcker till lilleman och längtar till det är dags för Ronja Rövardotter och Harry Potter. Jag älskar att mina gamla Wahlströms ungdomsböcker finns kvar i källaren och är sugen på att läsa om en del gamla favoriter för att se hur de står sig i dag. Jag älskar våra bokhyllor, från gammelmormors 50-talsmöbel till stringhyllorna som är fulla av pocketböcker. Jag älskar min bokcirkel och den gemenskap och läsupplevelser den ger, inte minst Kärlekens historia som är den bok jag njutit av mest de senaste åren.

Jag älskar ungdomsböcker som är lika mycket vuxenböcker och som rör mig till tårar. Och bokbloggar som gör att jag upptäckt okända förmågor som blivit all time highs som Joy Nicholsons Klanerna i Palos Verdes. Och jag älskar bibliotek och nätbokhandlar som alltid är fulla av nyheter och olästa sidor som bra väntar på att bli upptäckta av just mig.

Hurra för böcker och läsning idag på Världsbokdagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar