torsdag 27 oktober 2011

Tematrio: Utmanande läsning

Lyran undrar i veckans tematrio: Vilka typer av böcker/texter utmanar er?

Tegelstenar blir ofta stående i bokhyllan eftersom de är så överväldigande, hur bra de än verkar och hur gott än sambon talar om dem. Blonde och Shantaram står olästa i hyllan till exempel, men jag har precis utmanat mig själv med 907 sidor Flickan från ingenstans. Det går bra, jag är i mitten ungefär men det är attans så tungt på magen om kvällarna.

Klassiker, de där man borde läst och gillat men som allt för många förstörts av gymnasiets tragglande av klassiker jag inte riktigt var mogen för. Definitivt utmanande läsning som jag borde testa mer av.

Ljudböcker. Provade när vi bilade ett år med resultatet att vi inte sa halv fem till varandra på halva resan, bara lyssnade. Boring. Jag har svårt att vänja mig vid att en och samma röst läser en text på sitt sätt i stället för hur det låter i mitt huvud. Men jag inser också att det finns bra tillfällen för ljudböcker och att det kan bli en utmaning för framtiden.

1 kommentar:

  1. Ljudböcker funkar inte alls för mig. Försvinner iväg någon helt annan stans, eller somnar.

    SvaraRadera